2.4 mR i Ålesunds Seilforening

2.4mR, en aktiv klasse i Ålesunds Seilforening.

Ålesunds Seilforening har landets største klasse av 2.4mR, for tiden 20 båter.  Mange seiles av godt voksne seilere. Foreningen eier en båt beregnet til prøveseiling.

En 2.4 er veldig enkel å seile, men den har mange trimmemuligheter og er derfor krevende hvis en sikter mot teten. Den gir maksimal læring; kan du seile en 2.4mR, så kan du seile alt. Du er hjertelig velkommen til å ta en tur utpå. En erfaren seiler følger deg i en gummibåt og gir deg instruksjon.

Verden over oppstod det fra 1980 flere ulike enmanns seilbåter med tung ballast i kjølen, effektive og inspirerende seilmaskiner der en ikke trenger å henge utenbords. I 1983 vedtok Skandinavisk Seilforbund en måleregel for slike båter, slik at de skulle kunne konkurrere på like vilkår. Valget falt på R-regelen som gir frihet for design så lenge båtene har samme «måltall» etter en formel. Måltallet ble fastsatt til 2,4. I navnet står 2.4 for måltallet og mR for «metre R» som betyr «mål etter R-regelen».  Det må ikke forveksles med båtens lengde. Tre svenske konstruktører gikk straks i gang med å designe båter etter regelen. Senere kom det mange flere.

De første båtene i denne klassen kom inn i Ålesunds Seilforening i 2002. Fra 2007 økte interessen sterkt, seilforeningen terminfestet regattaer på faste datoer og mange kjøpte seg båt. I Norge seiler knapt 50 personer av begge kjønn i denne båttypen og det arrangeres årlig 4 nasjonale stevner, NM og Nordisk Mesterskap. Klassen fikk World Sailing status i 1992, er aktiv i 30 land og det arrangeres VM hvert år.

Noen bevegelseshemmede seiler også i klassen fordi båten er lett å tilpasse til deres situasjon. De konkurrerer på lik linje med alle andre.

Informasjon om båten

Et høyverdig sportsinstrument.

Ett bestemt design, Norlin Mk3, er vanligst i 2.4-klassen.  Den er 4,18 meter lang, 0,80 meter bred.  Dybden er knapt en meter og seilføringen er 8 m2. Den fører ikke spinnaker, men fokka kan spries. Totalvekta er 254 - 256 kg, derav er det hele 160 - 180 kg bly nederst i kjølen. Den har store flytetelementer foran og akter, kan ikke velte og flyter selv i vannfylt tilstand. 2.4 er en svært trygg båt.

En sitter nær sjøen og seiler normalt med tørrdrakt utenpå vanlige klær. Inni drakta er det tørt, varmt og komfortabelt. Båtene utstyres vanligvis med en svært moderne elektronisk instrumentering, et GPS-basert system som gir avstand til startlinje, nedtelling til start, kompasskurs, fart og varsel om vindskift.

Prisen på en brukt, men fullt brukbar båt ligger fra omkring kr. 20.000 og oppover.  En ny båt, rett fra fabrikken, koster omkring kr. 160.000 med seil.  Instrumentering kommer i tillegg. Båtene lagres i havna på en tilpasset vogn som lett kan trilles av 1 person. Det går to båter på en vanlig tilhenger, så transport til stevner utenbys er enkelt.

Båtene blir heist på land etter hver seilas og står tildekket og stroppet fast for vind. Båtplass på sjøen, bunnstoff og fortøyning kan en se bort ifra.  Avgiften til foreningen er overkommelig. En kan seile i morgen, neste uke eller neste år - båten står der like trygt og er klar til innsats. Båtholdet er ytterst enkelt og verditapet minimalt.

Din egen båt ?
Hvordan er muligheten for å kjøpe sin egen båt ?

Båttypen er i produksjon i Finland og i flere land er der brukte båter til salgs. 2.4-gruppa i Ålesunds Seilforening er så stor at det alltid finnes båter til salgs lokalt i ulike prisklasser.  Det kan komme av at en seiler har kjøpt seg opp til en nyere båt utenfra og at den forrige er til salgs, at noen har kjøpt en «pakke» båter for å få tak i en bestemt båt som vedkommende vil ha, eller at noen har kjøpt inn en båt eller to for videresalg slik at det alltid skal være enkelt for interesserte å finne en ledig båt i Ålesund.  Ta kontakt med klassekapteinen for videre informasjon.