Sportslige ambisjoner

Sportslig fokus

De sportslige ambisjonene diskuteres ofte. Ulike ambisjoner bør inspirere både de viderekomne seilerne og de nye.  På lokale ukeregattaer bør minst 60 % av dem som eier egen båt, delta. Blant de viderekomne skal det være full innsats i regattaene, aktiv bruk av de mulighetene som kappseilingsreglene gir og kniving om posisjoner og resultater.

Det skal likevel være helt greit at seilere med mindre fartstid prøver seg fram med ulike trim og kanskje feiler. Gruppa skal være opptatt av å hjelpe dem fremover.

2.4-seilere fra Ålesunds Seilforening skal hevde seg på nasjonale og internasjonale stevner. I NC og NM skal minst en seiler nå opp til topp 5 og ytterligere tre seilere nå opp til topp 10. Enkelte skal nå opp til topp 10 i Nordisk Mesterskap og topp 20 i VM.

I Ålesunds Seilforening skal det ansees som helt i orden å eie en 2.4 og delta på regattaer og treninger når en har tid, mulighet og finner glede ved å seile, uten å tenke så mye på plasseringen og i størst mulig grad slippe at dårlige resultater blir fokusert. En personlig hånd på målsettingen r viktig for å holde en lav terskel på å gå inn i klassen.