Informasjon

Ålesunds Seilforening organserer rekrutering og trening i jolleklassene gjennom en egen «jollegruppe». Jollegruppa tilbyr seilopplæring for barn og unge fra 8-9 års alder og vidergående opplæring for mer erfarne jolleseilere og elitetrening for våre seilere som deltar i nasjonale og internasjonale regattaer og samlinger i inn- og utland.

I seilsporten lærer man mye om det å ferdes på sjøen og å kjenne seg selv fysisk, mentalt og sosialt. Vi lærer å respekterer vær og vind og ikke minst vil en her erfare et godt sosialt miljø for både unge og foreldre.

Jollegruppa 2018

Therese Giske Søvik, leder

e-post: theresegiske@yahoo.no

Harry Fugledal
Karen Bøen
Inge Bøen
Joacim Grønfur
Eli Mork
Helge Dalen

Optimistjolle

Optimistjollen er verdens mest utbredte seiljolle for barn og unge. Den blir brukt som opplærings- og konkurransejolle over hele verden.

Optimistjollen ble konstruert i 1947 av Clark Mills. Den er karakteristisk med sin firkantede form. I norge vokste klassen sterkt på 70-tallet, da de ble den foretrukne opplæringsbåt fremfor den norske A-jollen.

Optimist seiles av barn og unge fra ca 8-9 års alderen frem til det året seileren fyller 15 år. For å delta i Norgescup, NM og internasjonale stevner må seileren ha fyllt 13 år.

I Ålesund kom de første optimistjollene på midten av 70-tallet og har siden da vært foreningens opplæringsbåt for barn. I dag eier ÅS ca 40 optimistjoller.

Ålesunds Seilforening følger Norsk optimistjolleklubbs tre-årige opplæringsprogram Bronse- Sølv- og Gullror, og nye kurs starter medio Mars hvert år. Ta kontakt med Jollegruppa for mer informasjon.

Se også den nasjonale klasseklubbens hjemmeside, Norsk Optimistjolleklubb.

Laser

Laser er en entype enmannsjolle og verdens mest utbredte seiljolle. Den ble offisielt lansert på New York Boat Show i 1971, tidligere hadde prototypen figurert under navnet «Weekender» og med bokstavene TGIF (Thank God It`s Friday) i seilet.

Laser vokste på 70- og 80-tallet til en av verdens største jolleklasser. I 1996 var den for første gang Olympisk klasse under OL i Atlanta, der forøvrig norske Peer Moberg tok bronsemedalje i klassen.

Laser finnes i tre versjoner Laser 4.7, Laser Radial og Laser Standard. Alle bygger på det samme skroget – men ulike seilstørrelser gjør at jollen kan tilpasses ulike vektstørrelser.

Laser Radial ble i 2004 valgt som olympisk klasse for kvinner (på bekostning av Europajollen), mens Laser Standard fortsatt er OL-klasse for menn.

I dag har ÅS flere aktive Laser seilere og flere velger nå å gå rett fra optimistjolle til Laser 4,7.