Lys (Tur/Hav)

Tur/hav er en betegnelse som dukket opp tidlig på 1970-tallet da det begynte å å bli produsert båter beregnet både for turseiling, havseiling og regattaseiling.

Produksjonen av slike båter eksploderte på 70- og 80-tallet og siden disse båtene var ulike i størrelser, vekt, seilareal og ikke minst fart, har det vært knyttet store utfordringer i å finne et system der slike båter kan konkurrere på likefot. Både i Sverige og England hadde det siden tidlig 60-tall eksistert systemer for at ulike båter kunne konkurrere mot hverandre.

I Norge ble etterhvert Scandicap-regelen den mest utbredte, inntil den enklere svenske LYS-regelen ble mer gjeldende utover 80-tallet. I 1992 vedtok Seiltinget at at LYS-systemet skulle være det gjeldene i Norge.

Kort forklart betyr det at en båt får tildelt et LYS-tall basert på sitt fartspotesnsial, og dette tallet multipliseres med den tiden båten har brukt på en seilas.

Eks:
Båt A: LYS 1.18
Båt B: LYS 0.95

Båt A: Anvendt tid: 02:14:51
Båt B: Anvendt tid: 02:39:54

Korrigert tid: Anvendt tid x Lystall
Båt A: 02:39:07
Båt B: 02:31:54

I Ålesund kom de første tur/hav på midten av 70-tallet. Siden da har klassen vokst jevnt og trutt og det er pr 2008 registrert over 90 båter i Ålesunds Seilforening.
Av disse er der en kjerne på ca 12-15 båter som er aktive i regattasammenheng. Lys-klassen i ÅS er organisert under en egen komite, kontakt Gunnar Eide dersom du vil vite mer.

Se også klasseklubben for LYS, Norlys

Drake

Draken er en 3-manns entypebåt konstruert i 1929. Foranledningen var en konkurranse utlyst av Göteborgs Kungliga Segel Sällskap for å komme frem til en rimelig regattabåt for yngre seilere.

En av Norges mest anerkjente konstruktører gjennom tidene, Johan Anker,  konstruerte Draken til denne konkurransen. Draken ble straks populær, også internasjonalt. I 1937 seilte man for første gang om «The International Dragon Gold Cup». Opprinnelig hadde draken 20 kvm seilføring. Riggen ble modernisert i 1946, med høyere fortriangel og genuafokk. Seilarealet økte med dette til 26 kvm.

I 1948 ble draken olympisk klasse. Det var den i 7 olympiske leker frem t.o.m. OL-seilasene i Kiel i 1972. Norge vant gull med DN 166 «Pan», Thor Thorvaldsen, Håkon Barfoed og Sigve Lie både i 1948 og 1952.

Fra slutten av 1960-tallet ble det tillatt med aluminiumsrigg, og fra ca 1973 kunne draken også bygges i plast. I dag er draken en av de største internasjonale entypeklassene med årlige EM og VM. I store internasjonale regattaer er det ikke uvanlig med startfelt på 50-70 båter.
Nordenfjells ble de første drakene bygd i 1935. Det var 20 N 47 «ÅS 1935» (siden «Juvel», Adolf H. Liaaen), bygd på verftet til Sverre Førde & Co. I en ti års-periode bygde han bl.a. 5 draker for seilere både i Ålesund og på Østlandet. Av andre lokale båtbyggere som bygde draker, bør også Ekert Stenødegård, Vestnes og Anders Mordal, Molde nevnes. Frem til ca 1970 var drakeklassen aktiv i alle fire byene Nordenfjells.

Fra 1935 til 1983 varierte antall draker i Ålesunds Seilforening mellom 2 og 8. I 1984 startet en bemerkelsesverdig ekspansjon. Frem til 1988 økte klassen til 19 båter, og i en 10-års periode holdt klassen seg på 17-18 båter i Ålesund. Norsk Drakeklubb ble reorganisert av lokale seilere, og i 1991 ble det første NM arrangert. Det samme året stod også ÅS for NoM i drakeklassen med deltakere fra Danmark og Sverige. To år senere kom høydepunktet med EM på Valderhaugfjorden med 37 draker fra 8 nasjoner.

Tilbakegangen i Ålesund begynte i 1997 da flere båter ble solgt ut av byen. NM det året ble arrangert på Østlandet med dårlig deltakelse, og NM-statusen forsvant.

Tyngdepunktet i drakeklassen er flyttet til Oslo-området, der det etter hvert har vokst frem et betydelig klassemiljø med over 20 båter. NM-statusen er gjenopprettet, og KNS stod som arrangør av EM for draker i 2008.

I dag er dety bare 3 draker registrert i ÅS. En og annen av disse har deltatt i lokale LYS-regattaer de siste årene, men som klasse har den ikke konkurrert i Ålesund siden 2002.

Klassen trenger absolutt noen ildsjeler som kan puste nytt liv i «havets Stradivarius», båttypen som har lengst fartstid i Ålesunds Seilforening.

For mer informasjon, se den nasjonale klasseklubben hjemmesider, Norsk Drakeklubb.