Seilsportsliga i Ålesunds Seilforening

Fakta

Seilsportsligaen startet for fullt i Norge i 2016 etter at det ble avholdt kvalifiseringsseilaser i 2015 der 15 lag kvalifiserte seg til Eliteserien og 15 lag til 1. divisjon. Ligaformatet er inspirert av Deutsche Segel Bundesliga som ble startet i Tyskland i 2013. Nå seiles det seilsportsligaer i over 21 land, og i 2018 deltok over 300 seilforeninger i en nasjonal seilsportsliga.

Det seiles fleetrace som varer i 12–15 minutter i heat med fem båter slik at alle lagene har fått seilt en gang når tre heat er gjennomført. Da er en «flight» fullført, og målet i løpet av et stevne er å få gjennomført 14 flighter. Hvem som seiler mot hvem i hvert heat er forhåndstrukket.  All dømming skjer direkte på vannet.

Lag

Hver klubb kan stille med inntil åtte seilere som er tatt ut blant foreningens medlemmer. Alle som seiler, må være medlem av foreningen de seiler for. Det er opp til hver enkelt seilforening om de ønsker å bruke et fast lag gjennom hele sesongen, eller om de ønsker ulike lag for hvert stevne. Mannskapet kan skiftes ut mellom hver seilas.

Stevnene arrangeres av SailLogic i samarbeid med de lokale seilforeningene. Alle foreninger kan søke om å være arrangør for de fire stevnene som utgjør en ligasesong.

Veien videre

Etter endt ligasesong går de fire beste lagene fra Eliteserien videre til kvalifisering i Sailing Champions League det påfølgende året.

De fire nederste på tabellen i Eliteserien etter endt sesong rykker ned til 1. divisjon, mens de fire på topp i 1. divisjon, rykker opp i Eliteserien. Om våren seiles det kvalifiseringsrunde i forkant av første stevne for lagene som ønsker seg inn i 1. divisjon. Her konkurrerer nye foreninger med de fire lagene som rykket ut den foregående sesingen om de fire tilgjengelige plassene i 1. divisjon.

Båtene i Seilsportsligaen

Ligaseilasene seiles i J/70. SailLogic eier fem båter med hengere og stiller disse til rådighet seilsportsligaen. Seilforeningene slipper dermed å skaffe egne båter. Valget av J/70 som ligabåt er tatt ut fra flere hensyn. Alle de øvrige ligaene i verden har valgt denne båttypen med stor suksess. Erfaringene så langt har vært overveldende positive. Båten er utfordrende og de begeistrer både unge og gamle seilere.

En annen vesentlig faktor er at båten er godt bygget, og erfaringen viser at til tross for mange harde seilaser, er det lite som har gått i stykker. Etter at SailLogic kjøpte sine fem båter, har flere seilforeninger fulgt opp med med kjøp av egne J/70-er som de benytter til egne, lokale ligakonkurranser.

Ålesunds Seilforening i Seilsportsligaen

Ålesunds Seilforening endte på en andreplass i 1. divisjon i 2018 og har dermed rykket opp til Eliteserien i forkant av 2019-sesongen. Målet for 2019 er å beholde plassen i den øverste divisjonen. Foreningen har gått til innkjøp av 2 stk brukte J/70 og vil blant annet bruke disse båtene til trening og laguttak i forkant av stevnene.

Nyheter

Frisk sportslig satsing i Ålesunds SeilforeningFrisk sportslig satsing i Ålesunds Seilforening2019-01-04T23:00:00ZSom ledd i foreningens strategi om rekruttering og sportslig satsing er vi glad for nå å kunne informere om at ÅS har klart å sikre seg to av Seilsportsligaens topp moderne og regattaklare J/70-båter til meget gunstige betingelser.

Alle nyheter

Medlemskontingent 2019Medlemskontingent 20192019-03-17T23:00:00ZFaktura for medlemskontingent 2019 er nå utsendt.
Informasjonsmøte og kickoff J/70Informasjonsmøte og kickoff J/702019-02-10T23:00:00ZEndelig er vi klare for å fortelle mer om J/70-satsingen til Ålesunds Seilforening. Vi vil ha med DEG som seiler og dette passer både til erfarne og til nybegynnere!
Kranførerkurs arrangeres 18. og 19. mars kl. 18:00 – 20:00.Kranførerkurs arrangeres 18. og 19. mars kl. 18:00 – 20:00.2019-02-10T23:00:00ZKurset kvalifiserer til å operere den store krana i Nørvevika og går over 2 kvelder.
Dugnad på Gåsholmen hver lørdagDugnad på Gåsholmen hver lørdag2019-02-06T23:00:00ZDet er også i vinter dugnad på Gåsholmen hver lørdag, båtavgang fra Nørvevika kl. 11:00.
Årsmøtedokumenter er nå publisertÅrsmøtedokumenter er nå publisert2019-02-05T23:00:00ZVi minner om at Ålesunds Seilforening avholder årsmøte på Scandic Hotel Ålesund, Molovegen 6 onsdag 13. februar 2019 kl. 19.00
Foredrag med Magne Klann - Norge om babordForedrag med Magne Klann - Norge om babord2019-02-01T23:00:00Z19. februar klokken 18.00 på NTNU viser Magne Klann bilder og forteller om sin tur langs Norskekysten fra Nordkapp til Lindesnes med RS Aero – verdens lengste seiltur med jolle.
Regelkurs med mulighet for videre løpRegelkurs med mulighet for videre løp2019-01-20T23:00:00ZTirsdag 29. januar 2019 klokken 18.00 starter årets opplegg for utdanning i regi av Ålesunds Seilforening. Kursene avholdes ved NTNU.
Årsmøte onsdag 13. februar 2019Årsmøte onsdag 13. februar 20192019-01-11T23:00:00ZÅlesunds Seilforening avholder årsmøte på Scandic Hotel Ålesund, Molovegen 6 onsdag 13. februar 2019 kl. 19.00.
Hardhausen 2018Hardhausen 20182018-12-20T23:00:00ZTradisjonen tro avholdes årets Hardhausen tredje juledag. I år også for 2.4mR.
ÅPENT FOREDRAG AV ARE WIIG OM GOLDEN GLOBE RACE 2018ÅPENT FOREDRAG AV ARE WIIG OM GOLDEN GLOBE RACE 20182018-12-17T23:00:00ZÅlesunds Seilforening inviterer til åpent foredrag med Are Wiig. Tirsdag 15.01.2019 kl 19.00 på NTNU Ålesund
Nordenfjeldske Seileruke 2019 - InvitasjonNordenfjeldske Seileruke 2019 - Invitasjon2018-12-17T23:00:00ZÅLESUND, 3.-7.juli - NOR-RATING (avhengig av påmelding vil det vurderes egne entypeklasser, f.eks. EXPRESS)
Jolleregattaen for de hardeste av de harde og tøffeste av de tøffe vel gjennomført!Jolleregattaen for de hardeste av de harde og tøffeste av de tøffe vel gjennomført!2018-11-23T23:00:00ZEtter å ha vært utsatt en uke pga manglende vind, ble jollenes Hardhausen avviklet i kalde men flotte forhold lørdag 24.11.18 – på dagen en måned før julaften.
Kremforhold for jollenes Hardhausen til helgen!Kremforhold for jollenes Hardhausen til helgen!2018-11-20T23:00:00ZEtter å ha blitt utsatt pga for lite vind forrige lørdag, ligger det nå an til å bli ideelle forhold for alle til årets siste jolleregatta lørdag f.k. 24.11.
Premieutdelingsfest for jolleseilerne vel gjennomført. Eriksens minnepokal gikk til Nela Grala.Premieutdelingsfest for jolleseilerne vel gjennomført. Eriksens minnepokal gikk til Nela Grala.2018-10-28T23:00:00ZSøndag 28.10. hadde foreningens jolleseilere sin premieutdelingsfest på Seilerhytta, med utdeling av vandrepokaler, heder og ære.
Erfaringsmøte 2018Erfaringsmøte 20182018-10-21T22:00:00ZVi minner om sesongens erfaringsmøte som avholdes 30. oktober klokken 18.00 på NTNU.