Seilsportsliga i Ålesunds Seilforening

Fakta

Seilsportsligaen startet for fullt i Norge i 2016 etter at det ble avholdt kvalifiseringsseilaser i 2015 der 15 lag kvalifiserte seg til Eliteserien og 15 lag til 1. divisjon. Ligaformatet er inspirert av Deutsche Segel Bundesliga som ble startet i Tyskland i 2013. Nå seiles det seilsportsligaer i over 21 land, og i 2018 deltok over 300 seilforeninger i en nasjonal seilsportsliga.

Det seiles fleetrace som varer i 12–15 minutter i heat med fem båter slik at alle lagene har fått seilt en gang når tre heat er gjennomført. Da er en «flight» fullført, og målet i løpet av et stevne er å få gjennomført 14 flighter. Hvem som seiler mot hvem i hvert heat er forhåndstrukket.  All dømming skjer direkte på vannet.

Lag

Hver klubb kan stille med inntil åtte seilere som er tatt ut blant foreningens medlemmer. Alle som seiler, må være medlem av foreningen de seiler for. Det er opp til hver enkelt seilforening om de ønsker å bruke et fast lag gjennom hele sesongen, eller om de ønsker ulike lag for hvert stevne. Mannskapet kan skiftes ut mellom hver seilas.

Stevnene arrangeres av SailLogic i samarbeid med de lokale seilforeningene. Alle foreninger kan søke om å være arrangør for de fire stevnene som utgjør en ligasesong.

Veien videre

Etter endt ligasesong går de fire beste lagene fra Eliteserien videre til kvalifisering i Sailing Champions League det påfølgende året.

De fire nederste på tabellen i Eliteserien etter endt sesong rykker ned til 1. divisjon, mens de fire på topp i 1. divisjon, rykker opp i Eliteserien. Om våren seiles det kvalifiseringsrunde i forkant av første stevne for lagene som ønsker seg inn i 1. divisjon. Her konkurrerer nye foreninger med de fire lagene som rykket ut den foregående sesingen om de fire tilgjengelige plassene i 1. divisjon.

Båtene i Seilsportsligaen

Ligaseilasene seiles i J/70. SailLogic eier fem båter med hengere og stiller disse til rådighet seilsportsligaen. Seilforeningene slipper dermed å skaffe egne båter. Valget av J/70 som ligabåt er tatt ut fra flere hensyn. Alle de øvrige ligaene i verden har valgt denne båttypen med stor suksess. Erfaringene så langt har vært overveldende positive. Båten er utfordrende og de begeistrer både unge og gamle seilere.

En annen vesentlig faktor er at båten er godt bygget, og erfaringen viser at til tross for mange harde seilaser, er det lite som har gått i stykker. Etter at SailLogic kjøpte sine fem båter, har flere seilforeninger fulgt opp med med kjøp av egne J/70-er som de benytter til egne, lokale ligakonkurranser.

Ålesunds Seilforening i Seilsportsligaen

Ålesunds Seilforening endte på en andreplass i 1. divisjon i 2018 og har dermed rykket opp til Eliteserien i forkant av 2019-sesongen. Målet for 2019 er å beholde plassen i den øverste divisjonen. Foreningen har gått til innkjøp av 2 stk brukte J/70 og vil blant annet bruke disse båtene til trening og laguttak i forkant av stevnene.